מה זה קיבוע זכויות פנסיה?

בישראל ובעולם המערבי אדם עובד בממוצע כ 50 שנים וככל שתוחלת החיים מתארכת, אנשים רבים רוצים להמשיך לעבוד גם לאחר גיל הפרישה, להרגיש חיוניים ולמצות את מלוא הפוטנציאל שהחיים מציעים לנו.

במשך שנות העבודה הללו, אנחנו מפרישים לקופות פנסיה וחיסכון, על מנת שנוכל להנות מחסכונות אלו בהגיענו לגיל פרישה או ביום שבו נבחר להפסיק לעבוד ולהמשיך לקבל הכנסה מאותם חסכונות (פנסיה).

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה

בשנת 2012 נכנס לתוקף תיקון 190 שהסדיר את הטבות המס בפרישה. אחד הדברים בהם טיפל תיקון 190 הוא מצב בו ניתן להמשיך לעבוד ובמקביל לקבל פנסיה, כשפנסיה זו יכולה להיות פטורה ממס בחלקה או כולה תלוי בנתונים האישיים של הפורש לפנסיה.

האם אני צריך יועץ פנסיה ופרישה על מנת לבצע קיבוע זכויות?

התשובה המיידית היא כן. על מנת להנות ממלוא הזכויות שלכם, ולחסוך כסף רב, במקרים רבים מדובר במאות אלפי שקלים,
אחת הפעולות החשובות שיש לבצע כדי לחסוך בתשלומי מס הכנסה היא "קיבוע זכויות" לצורך ביצוע תהליך זה מול מס הכנסה נדרש ידע מיקצועי רב, חשוב מאוד לדעת – תיקון קיבוע זכויות ניתן לעשות תוך 120 יום בלבד.

טופס 161 ד'

טופס 161ד' הוא טופס בקשה לקיבוע זכויות בגיל פרישה או בפרישה עקב נכות. יש למלא טופס זה, המוגש למס הכנסה בקפידה! שגיאה במילוי הטופס עלולה לגרום למצב שבו תשלמו מס מיותר. שימו לב, יש לכם זכות לתקן את הטופס עד 120 יום לאחר הגשתו. לאחר פרק זמן זה, לא ניתן לתקן את טופס 161 ד'. הרשאים להגיש את הטופס 161ד' לרשות המיסים הם אלו שהגיעו לגיל הפרישה או עובדים שפרשו עקב נכות מעל 75 אחוז ומקבלים קצבה מקופת גמל או ממעסיק לשעבר. טופס 161ד' הוא טופס בקשה לקיבוע זכויות בגיל פרישה או בפרישה עקב נכות. יש למלא טופס זה, המוגש למס הכנסה בקפידה! שגיאה במילוי הטופס עלולה לגרום למצב שבו תשלמו מס מיותר. שימו לב, יש לכם זכות לתקן את הטופס עד 120 יום לאחר הגשתו. לאחר פרק זמן זה, לא ניתן לתקן את טופס 161 ד'. הרשאים להגיש את הטופס 161ד' לרשות המיסים הם אלו שהגיעו לגיל הפרישה או עובדים שפרשו עקב נכות מעל 75 אחוז ומקבלים קצבה מקופת גמל או ממעסיק לשעבר.

דוגמאות לקיבוע זכויות

לדוגמה:

משה פרש פרישה מוקדמת ממשטרת ישראל, הפנסיה שלו נטו היתה 14508 שקלים. לאחר תהליך של קיבוע זכויות, הפנסיה שלו גדלה ל-17,118.

ישראל הוא פורש בן 70 שממשיך לעבוד. מזה שלוש שנים, הוא מקבל פנסיה של 2000 שקלים וזה בנוסף לזה שהוא עובד. על הפנסיה הוא משלם 47 אחוז מס. לאחר תהליך של קיבוע זכויות, קיבל פטור מלא ממס על הפנסיה והחזר רטרואקטיבי של 30 אלף שקלים.

קיבוע זכויות רטרואקטיבית

פעמים רבות אנו נשאלים  "האם ניתן לבצע קיבוע זכויות רטרואקטיבית?" התשובה היא חד משמעית כן. ניתן לקבל רטרואקטיבית החזר עד 6 שנים. לאחרונה פנה אלינו לקוח בן 70 שביקש לבדוק את ההיתכנות לקיבוע הזכויות באופן רטרואקטיבי, לשמחתנו, הצלחתנו לעזור לו לקבל החזר של מעל ל 30,000 ₪!

הנושא הוא משמעותי, פנו אלינו לבדיקה ראשונית לזכאותכם להחזרים בגין תשלומי המס

לסיכום, רוב עובדים המגיעים לגיל פרישה פונים לייעוץ פנסיה ופרישה על מנת לבחון ולאגד את כלל כספי הפנסיה שצברו במהלך שנות עבודתם ובעזרת טופס 161 ד', לערוך הליך קיבוע זכויות מול מס הכנסה, על מנת לקבל את כל הפטורים וההטבות הקשורות במיסוי הפנסיה.על הפנסיה שלכם.